1 hoe hoger het motor toerental hoe belangerijker de flow van een spruitstuk.
Klopt, Het punt van max koppel is het punt waar de motor het beste vult. Op dit punt is het ook makkelijk om veel koppel erbij te krijgen. Wil je veel vermogen moet je het in hogere toeren gaan zoeken. Hiervoor moet er moet er serieus veel lucht door de motor flowen en spruitstuk moet dit bij kunnen houden. Maar vaak zijn er al veel eerder andere bottlenecks dan het uitlaatspruitstuk.
2 een turbo wordt voor 20% aangedreven door uitlaatgassen en 80% door warmte.
omdat de diesel minder warmte in de uitlaat heeft is het raadzaam de turbo dicht op de motor te plaatsen.
De uitlaatgassen zetten uit door warmte, hoe meer warmte er dus nog is bij de turbo hoe meer uitlaatgassen en hoe hoger het rendement van de turbo. In principe heb je dus de meeste warmte zo dicht mogelijk bij de uitlaatklep. Maar als je het voor elkaar krijgt een spruitstuk te bouwen waar in de collector de drukpulsen elkaar perfect volgen geeft dit zoveel voordeel dat het spruitstuk best langer mag zijn. Dit kun je weer goed isoleren met bv heatwrap om het spruitstuk. Het nadeel is dat echt serieus aan het rekenen moet om dat voor elkaar te krijgen. En dat is nog maar punt 1, dan het produceren nog... Maar zoals eerder gezegt is het spruitstuk meestal nog lang geen bottleneck in een tdi. 18T's rijden ook wel 400 pk met log style spruitstuk.
3 door het hogere rendement van een diesel is er minder warmte beschikbaar in de uitlaat om een turbo aan te drijven ten op zichten van een benziene motor.
Maar door die lagere tempraturen is het makkelijker om een VNT turbo te gebruiken. Dit compenseerd genoeg
4 bij een atmosveerice motor is de gelijke lengte van de pijpen van een spagetti uitlaat belangerijker als bij een turbo motor.
ook zonder gelijke lengte van de pijpen is het bij een turbo motor mogelijk hoge vermogens te halen.
een vloeiende bocht en genoeg ruimte zijn hier het belangerijkst.
Lengte is niet echt belangrijk als de drukpulzen elkaar maar op precies evenveel krukasgraden opvolgen. Met precies gelijke lengtes krijg je dit dus, maar dan moeten er ook gelijkwaardige bochten in zitten anders zal die drukplus toch te laat komen. Bij turbomotoren word een beetje turbodruk gebruikt om problemen van een hoop slecht flowende onderdelen op te lossen. Turbodiesels hebben vaak ook een waardeloos inlaatspruitstuk. Het is goedkoop te produceren en met een beetje turbodruk it'll do the trick
5 een hoe dik wandiger de pijp hoe meer warmte je verliest omdat een dikwandige pijp aan de buiten kant meer contact opervlak heeft met de buiten lucht.
bij veel auto's met roetfilter wordt er gebruik gemaakt van dubbel wandige pijp om de warmte te isoleren.
dit is echter moeilijk zelf te maken.
Klopt
6 soms worden er vernauwingen aan gebracht om de snelheid van de gassen hoger te maken.
Klopt, Vaak wil je zo groot mogelijk, omdat er veel lucht door moet. Maar het is belangrijker om de lucht snelheid hoog te houden. Hierdoor krijgen de drukpulzen ook effect. Te groot geeft wervelingen in de buis en meer kans op backflow.
7 een down pipe moet achter de turbo dikker zijn als de rest van de uitlaat.
Zie vorige antwoord. Ik maar ze vaak niet groter net na de turbo. Heb ik wel geprobeerd, maar beviel me niet. Uit de turbo heb je toch al veel expansie doordat de downpipe toch al veel groter is als het turbinewiel.
Als je te groot gaat geeft dit teveel wervelingen. Bij benzine motoren doen ze het wel veel en schijnt goed te helpen, bij een dieseltje bij ik er nog niet van overtuigt.
8 iedere motor heeft een weestand nodig in de uitlaat.
bij turbo motoren zorgt de turbo niet alleen voor deze weerstand maar ook voor geluids demping.
dus na de turbo moet een uitlaat zo min mogelijk weerstand hebben.
maar wel zo veel mogelijk warmte vasthouden.
hoe meer warmte je vast houd hoe meer sneleid je in de gassen houd.
Klopt
9 isoleer de warmte zo dat dit in de uitlaat gebruikt kan worden.
en voor kom hier mee "heat soak" van de rest van de motor onder de kap.
Klopt.
10 een turbo mag je niet onder meer als 15 graden monteren.
Volgens Garrett idd niet. 30 gr. gaat ook zonder problemen.
(ik weet dat ik best veel spel fouten heb gemaakt, sorry weet aleen niet hoe ik ze kan verbeteren want manon slaapt naast me)
we snappen allemaal wat je bedoelt toch?