Turbo Johan schrijft:Op je website staat dat idd op een leuke manier uitgelegt.
Er zijn wel wastegates te krijgen voor dit soort belasting en kosten vaak maar de helft van een nieuwe turbo.
Dus als je 1 turbo opblaast had je er al 2 kunnen kopen
Alle compressormaps die ik tot nu toe gezien heb van HX series gaan tot ongeveer 4.5 PR, maar dat is maar 3,5 bar druk.
Een HX60 maakt dan ongeveer 100000 toeren, maar de meeste mensen gebruiken ze tot 4.5/5 bar dus PR van over de 5.5.
Dan maakt zo'n turbo waarschijnlijk wel 120000+ toeren.
En IAT gaat dan heel hard omhoog.
Een 7 liter motor met zeg 70 psi/4,75 bar turbodruk zal met 80 % VE en 60 % compressor eff. op lamda 16;1 ongeveer 530 pk maken met 350 gr C. IAT.
Als je naar 4 bar druk gaat en je haalt dan 70 % compressor eff. haal je dik 520 pk met 275 gr C. IAT.
En blijft het spul al een stuk langer heel.
En dan heb ik het vermogenverlies door de hogere EMP voor de hogere as snelheid niet mee gerekend, dus vermogen kan dan nog wel hoger zijn.
Wij zijn op dit moment ook een cilinderkop aan het klaar maken voor Bullseye (kampioen S-devisie 4.5 ton).
Als dat goed uitpakt kan ik met hem wel eens overleggen over het gebruiken van een wastegate.
En een Lehman inlaat lijkt me ook wel wat voor zo'n ding
Johan
Johan, wat je stelt klopt allemaal wel, maar om een lang verhaal kort te maken, in de praktijk van deze sport en toepassing blijkt, dat indien de turbo niet naar of wat over zijn toptoeren opgejaagd wordt (en dat is bij de HX50 van Henk Ridder/Bulls Eye 116.000 t/min bij 4.6:1 PR) het toerenverval van de turbo, in de trek, door de tegenwerkende sleepvoet/wagen zakkende motortoeren zodanig groot is, dat deze snel onder een PR van 3:1 komt (waar bij praktisch alle HX compressors de maximale flow wordt gegenereert) en de turbo dan zoals men het zegt 'uitwaait'...
Een juist funktionerende wastegate zal daar inderdaad mogelijk enig soelaas kunnen bieden, moet wel een beste klep zijn, die zeer geleidelijk funktioneert en korrigeert. Er is al door diverse lui met stevige Tial's ge-expirimenteerd toch, maar dat was te klein en veroorzaakte 'boost creep'... of brandde er al snel af.. er meerdere stuks opzetten wordt dan al snel weer een hele investering.. waar men zich dan weer niet aan wil wagen..
Dit is ook een van de redenen, dat de Pro Stock boys (8,3 Liter - 5500/6000 motor t/min) de turbo (HX80/82) opjagen naar 6/6,5 bar, om de turbo niet 'kwijt te raken' bij zakkende motortoeren...
In theorie is het allemaal goed beredeneerbaar, de praktijk van het Terkkertrek spelletje logenstraft de zorgvuldig uitgedachte stellingen toch vaak....