Welkom, Gast
Username: Password: Onthoudt mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Aart stelt zich voor, wat dat ook voorstelt

Aart stelt zich voor, wat dat ook voorstelt 15 feb 2010 23:33 #9856

  • Aart
  • Aart's Avatar
  • Afwezig
  • Fresh Tuner
  • Who doesn't like to get a good blow job...?
  • Berichten: 13
Ik ben min of meer psychologisch gechanteerd om me even voor te stellen, door Maurice geloof ik.

Okay dan. Mijn naam is Aart Waterweg en woon in Amersfoort. Ik heb een turbo achtergrond van zo'n kleine 40 jaar, dus je kunt wel nagaan, dat het eind mijner dagen nader is dan de dag, dat ik uit de moederschoot ontsproten ben.

Ik heb in de loop der jaren met alle merken turbo's gewerkt, deze gerepareerd en verkocht. De laatste 15 jaar voor Holset gewerkt. Ben jarenlang directeur van Holset Nederland geweest, verantwoordelijk voor de distributie in Centraal en Oost Europa. De laatste paar jaar voor mijn pensionering, om tijdens de laatste loodjes het stokje aan een jongere collega over te geven, was ik European Projects Manager voor Holset, gefocust op technische ondersteuning van zowel vragen en projecten van Europese Holset collega's als Holset dealers. Mijn ervaring is zowel technisch als organisatorisch, maar de persoonlijke liefde en interesse lag en ligt toch meer in het technische vlak.

Ben nu met pensioen, maar al tientallen jaren actief in met name de Tractorpulling- en Performance wereld. Ben nu bezig, om vooral niet achter de geraniums weg te treuren, met het opzetten van een nieuw bedrijf, waar ik een hoop plezier aan wens te gaan beleven. Verwacht, dat dit zo in het 3e kwartaal van 2010 volgas met stevige turbodruk van start gaat.

Als mijn input nodig zou zijn bij bepaalde turbo vragen, geen probleem, maar verwacht niet altijd een prompt antwoord, zoals gezegd ben ik ook druk met andere zaken, die veel tijd en aandacht kosten, maar zal met een zekere regelmaat wel op dit forum even rondsnuffelen...

Ik wens jullie turbo trotters veel succes in ieder geval... en we 'forum-men elkaar wel weer eens tegen het lijf...!
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Aart stelt zich voor, wat dat ook voorstelt 16 feb 2010 06:25 #9857

  • T-no
  • T-no's Avatar
  • Afwezig
  • Fresh Tuner
  • Getuned !? Welnee ! Gewoon goed ingereden !
  • Berichten: 29
Welkom bij de club!
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Aart stelt zich voor, wat dat ook voorstelt 16 feb 2010 07:36 #9859

  • Maurice
  • Maurice's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • -- KEEP ON MODIFYING --
  • Berichten: 2120
Aart schrijft:
Als mijn input nodig zou zijn bij bepaalde turbo vragen, geen probleem, maar verwacht niet altijd een prompt antwoord

zo he, dat is niet niks......wat een achtergrond zeg.

helemaal geweldig als je hier af en toe eens wat advies kan geven.
nogmaals welkom hier en veel tik plezier aart.
----KEEP ON MODIFYING ----
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Aart stelt zich voor, wat dat ook voorstelt 16 feb 2010 07:58 #9861

  • vpzeeman
  • vpzeeman's Avatar
  • Afwezig
  • Expert Tuner
  • Berichten: 1903
Welkom!
If you can leave black marks on a straight from the time you exit a corner till the time you brake for the next turn, then you have enough horsepower. (Mark Donohue)
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Aart stelt zich voor, wat dat ook voorstelt 16 feb 2010 08:24 #9863

  • struikie
  • struikie's Avatar
  • Afwezig
  • Gold Tuner
  • VVT powered
  • Berichten: 3073
welkom !!!


JW
| 2005 Audi A4 B7 Avant | Pro-line | 2.0TDI 16V BLB | 260.000 km | FMIC | GTB2056VZK | VVT tuned | ???pk ???Nm |
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Aart stelt zich voor, wat dat ook voorstelt 16 feb 2010 08:44 #9864

  • herold
  • herold's Avatar
  • Afwezig
  • Gold Tuner
  • Berichten: 3681
Welkom Meneer Aart, denk dat je die titel wel past ! ;)
A3 8P BKD DSG 175PK/392NM

De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Aart stelt zich voor, wat dat ook voorstelt 16 feb 2010 09:32 #9869

Welkom Aart!
Erg leuk om hier mensen te hebben die echt verstand hebben van Turbo's.

Ik heb meteen een paar vragen ;)

Zo'n billet wiel is de compressormap ongeveer gelijk aan een gegoten wiel of is deze ook efficienter bij hogere PR?

Wat vind je er van dat niemand een wastegate gebruikt in de trekkertrek?
Hierdoor zou je de powerband toch een stukje breder kunnen krijgen en de pieken wat afvlakken.
En dan kan de PR ook in de compressormap blijfen scheelt nogal wat inlaat
tempratuur :S

Johan
To much horsepower is never enough.
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Aart stelt zich voor, wat dat ook voorstelt 16 feb 2010 10:32 #9871

  • Aart
  • Aart's Avatar
  • Afwezig
  • Fresh Tuner
  • Who doesn't like to get a good blow job...?
  • Berichten: 13
Turbo Johan schrijft:
Welkom Aart!
Erg leuk om hier mensen te hebben die echt verstand hebben van Turbo's.

Ik heb meteen een paar vragen ;)

Zo'n billet wiel is de compressormap ongeveer gelijk aan een gegoten wiel of is deze ook efficienter bij hogere PR?

Wat vind je er van dat niemand een wastegate gebruikt in de trekkertrek?
Hierdoor zou je de powerband toch een stukje breder kunnen krijgen en de pieken wat afvlakken.
En dan kan de PR ook in de compressormap blijfen scheelt nogal wat inlaat
tempratuur :S

Johan

Dag Johan,

Om met je eerste vraag te beginnen, nee, een billet wiel is per definitie niet efficiënter bij hogere PR, het is wel sterker en beter bestand tegen hogere inlaattemperaturen. Voordeel van de verbeterde sterkte is wel degelijk, dat bij motoren met sterk wisselende belasting de kans op HCF/LCF (high/low cycle fatigue), dus metaalmoeheid bij bepaalde en sterk wisselend belastingen (busmotoren bijvoorbeeld) de levensduur van de turbo aanmerkeijk verbetert.. Kijk eens op de volgende link van Garrett, deze spreekt voor zich...

www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/ne..._Fully_Machined.html

Ook wil ik verwijzen naar mijn eigen site www.caboturbo.nl, lees het vehaaltje onder de berichtknop 'billet compressorwielen' maar eens door.

Over het 'nauwelijks tot geen' gebruik van wastegates in de trekkertrek... ja.. wat jij stelt is volkomen waar.. maar helaas kan ik bij de meeste heren in die sport de valse gedachte van 'hoe meer druk. hoe meer vermogen' niet uit hun hoofden krijgen... lees in dit verband ook eens mijn opmerkingen onder de berichtknop 'turbo sproookjes ontrafeld', welke wat jij stelt bevestigt.

Een bijkomend punt in de trekkertrek is, dat men met uitlaattemperturen werkt van 1000 tot 1100 graden C en het niet zo makkelijk is daar een goede, betaalbare wastegate voor te vinden, die ook nog eens op een max. van zeg 4,5 bar (de hoogste PR van de meeste Flow Maps van Holset) in te stellen is.

Groeten
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Aart stelt zich voor, wat dat ook voorstelt 16 feb 2010 10:50 #9872

  • Leander
  • Leander's Avatar
  • Afwezig
  • Moderator
  • Berichten: 2638
Welkom bij turbotuners, iemand met zoveel ervaring en kennis is meer dan welkom op dit forum uiteraard!
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Aart stelt zich voor, wat dat ook voorstelt 16 feb 2010 12:20 #9876

Op je website staat dat idd op een leuke manier uitgelegt.

Er zijn wel wastegates te krijgen voor dit soort belasting en kosten vaak maar de helft van een nieuwe turbo.
Dus als je 1 turbo opblaast had je er al 2 kunnen kopen :P

Alle compressormaps die ik tot nu toe gezien heb van HX series gaan tot ongeveer 4.5 PR, maar dat is maar 3,5 bar druk.
Een HX60 maakt dan ongeveer 100000 toeren, maar de meeste mensen gebruiken ze tot 4.5/5 bar dus PR van over de 5.5.
Dan maakt zo'n turbo waarschijnlijk wel 120000+ toeren.
En IAT gaat dan heel hard omhoog.
Een 7 liter motor met zeg 70 psi/4,75 bar turbodruk zal met 80 % VE en 60 % compressor eff. op lamda 16;1 ongeveer 530 pk maken met 350 gr C. IAT.

Als je naar 4 bar druk gaat en je haalt dan 70 % compressor eff. haal je dik 520 pk met 275 gr C. IAT.
En blijft het spul al een stuk langer heel.
En dan heb ik het vermogenverlies door de hogere EMP voor de hogere as snelheid niet mee gerekend, dus vermogen kan dan nog wel hoger zijn.

Wij zijn op dit moment ook een cilinderkop aan het klaar maken voor Bullseye (kampioen S-devisie 4.5 ton).
Als dat goed uitpakt kan ik met hem wel eens overleggen over het gebruiken van een wastegate.
En een Lehman inlaat lijkt me ook wel wat voor zo'n ding :laugh:

Johan
To much horsepower is never enough.
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Aart stelt zich voor, wat dat ook voorstelt 16 feb 2010 14:04 #9877

  • Aart
  • Aart's Avatar
  • Afwezig
  • Fresh Tuner
  • Who doesn't like to get a good blow job...?
  • Berichten: 13
Turbo Johan schrijft:
Op je website staat dat idd op een leuke manier uitgelegt.

Er zijn wel wastegates te krijgen voor dit soort belasting en kosten vaak maar de helft van een nieuwe turbo.
Dus als je 1 turbo opblaast had je er al 2 kunnen kopen :P

Alle compressormaps die ik tot nu toe gezien heb van HX series gaan tot ongeveer 4.5 PR, maar dat is maar 3,5 bar druk.
Een HX60 maakt dan ongeveer 100000 toeren, maar de meeste mensen gebruiken ze tot 4.5/5 bar dus PR van over de 5.5.
Dan maakt zo'n turbo waarschijnlijk wel 120000+ toeren.
En IAT gaat dan heel hard omhoog.
Een 7 liter motor met zeg 70 psi/4,75 bar turbodruk zal met 80 % VE en 60 % compressor eff. op lamda 16;1 ongeveer 530 pk maken met 350 gr C. IAT.

Als je naar 4 bar druk gaat en je haalt dan 70 % compressor eff. haal je dik 520 pk met 275 gr C. IAT.
En blijft het spul al een stuk langer heel.
En dan heb ik het vermogenverlies door de hogere EMP voor de hogere as snelheid niet mee gerekend, dus vermogen kan dan nog wel hoger zijn.

Wij zijn op dit moment ook een cilinderkop aan het klaar maken voor Bullseye (kampioen S-devisie 4.5 ton).
Als dat goed uitpakt kan ik met hem wel eens overleggen over het gebruiken van een wastegate.
En een Lehman inlaat lijkt me ook wel wat voor zo'n ding :laugh:

Johan

Johan, wat je stelt klopt allemaal wel, maar om een lang verhaal kort te maken, in de praktijk van deze sport en toepassing blijkt, dat indien de turbo niet naar of wat over zijn toptoeren opgejaagd wordt (en dat is bij de HX50 van Henk Ridder/Bulls Eye 116.000 t/min bij 4.6:1 PR) het toerenverval van de turbo, in de trek, door de tegenwerkende sleepvoet/wagen zakkende motortoeren zodanig groot is, dat deze snel onder een PR van 3:1 komt (waar bij praktisch alle HX compressors de maximale flow wordt gegenereert) en de turbo dan zoals men het zegt 'uitwaait'...

Een juist funktionerende wastegate zal daar inderdaad mogelijk enig soelaas kunnen bieden, moet wel een beste klep zijn, die zeer geleidelijk funktioneert en korrigeert. Er is al door diverse lui met stevige Tial's ge-expirimenteerd toch, maar dat was te klein en veroorzaakte 'boost creep'... of brandde er al snel af.. er meerdere stuks opzetten wordt dan al snel weer een hele investering.. waar men zich dan weer niet aan wil wagen..

Dit is ook een van de redenen, dat de Pro Stock boys (8,3 Liter - 5500/6000 motor t/min) de turbo (HX80/82) opjagen naar 6/6,5 bar, om de turbo niet 'kwijt te raken' bij zakkende motortoeren...

In theorie is het allemaal goed beredeneerbaar, de praktijk van het Terkkertrek spelletje logenstraft de zorgvuldig uitgedachte stellingen toch vaak....
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Aart stelt zich voor, wat dat ook voorstelt 16 feb 2010 16:18 #9879

  • Marten
  • Marten's Avatar
  • Afwezig
  • Junior Tuner
  • Berichten: 315
Welkom Aart! Leuk om je website te bekijken en verhalen te lezen!
Golf IV AHF - 156pk/382nm - Eibach
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Aart stelt zich voor, wat dat ook voorstelt 16 feb 2010 18:14 #9881

  • appie
  • appie's Avatar
  • Afwezig
  • Junior Tuner
  • Berichten: 233
Welkom meneer Aart

Even inhaken op de discussie tussen u en johan: een variabele turbo voor de trekkertrek? Met name de HE 351 vgt eventueel met een aangepaste compressor. Bredere powerband en geen wastgate. Alleen twijfel of de orginele compressormap voldoende is.
Nog een vraag:heeft u misschien technische info over de delphi actuator van een HE 351 VGT,met name over t electrische gedeelte.
Ben samen met een bezig om deze standalone te maken,om op een ouwe Cummins te bouwen.

Appie
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Aart stelt zich voor, wat dat ook voorstelt 16 feb 2010 21:31 #9885

  • Fred
  • Fred's Avatar
  • Afwezig
  • Senior Tuner
  • Berichten: 860
Welkom hier Aart!
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Aart stelt zich voor, wat dat ook voorstelt 16 feb 2010 21:31 #9886

Aart schrijft:
Johan, wat je stelt klopt allemaal wel, maar om een lang verhaal kort te maken, in de praktijk van deze sport en toepassing blijkt, dat indien de turbo niet naar of wat over zijn toptoeren opgejaagd wordt (en dat is bij de HX50 van Henk Ridder/Bulls Eye 116.000 t/min bij 4.6:1 PR) het toerenverval van de turbo, in de trek, door de tegenwerkende sleepvoet/wagen zakkende motortoeren zodanig groot is, dat deze snel onder een PR van 3:1 komt (waar bij praktisch alle HX compressors de maximale flow wordt gegenereert) en de turbo dan zoals men het zegt 'uitwaait'...

Een juist funktionerende wastegate zal daar inderdaad mogelijk enig soelaas kunnen bieden, moet wel een beste klep zijn, die zeer geleidelijk funktioneert en korrigeert. Er is al door diverse lui met stevige Tial's ge-expirimenteerd toch, maar dat was te klein en veroorzaakte 'boost creep'... of brandde er al snel af.. er meerdere stuks opzetten wordt dan al snel weer een hele investering.. waar men zich dan weer niet aan wil wagen..

Dit is ook een van de redenen, dat de Pro Stock boys (8,3 Liter - 5500/6000 motor t/min) de turbo (HX80/82) opjagen naar 6/6,5 bar, om de turbo niet 'kwijt te raken' bij zakkende motortoeren...

In theorie is het allemaal goed beredeneerbaar, de praktijk van het Terkkertrek spelletje logenstraft de zorgvuldig uitgedachte stellingen toch vaak....

Ok, duidelijk verhaal.
In de praktijk zijn dat soort dingen toch vaak heel anders.
Ik heb al jaren geen trekkertrek meer gereden.
Dus een serieuse Tial houd het ook niet... dan word het idd moeilijk verhaal..

Ik heb vroeger bij Johan Spriensma gewerkt, die ken jij ook wel volgens mij :P
Maar heb ondertussen al weer 4 jaar mijn eigen tuningsbedrijfje.

Johan
To much horsepower is never enough.
Laast bewerkt: 16 feb 2010 22:08 Door Maurice.
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Aart stelt zich voor, wat dat ook voorstelt 16 feb 2010 22:55 #9890

  • Aart
  • Aart's Avatar
  • Afwezig
  • Fresh Tuner
  • Who doesn't like to get a good blow job...?
  • Berichten: 13
Ja Johan, je voornaam-genoot Johan Spriensma, ons groene praathert, is me maar al te goed bekend, lult de oren van je kop en wordt door sommigen daarom niet serieus genomen soms, maar is best een hele clevere en inventieve vogel!

Appie moet ik helaas teleurstellen, van VG turbo's en ook helaas de HE serie levert Holset (Cummins) GEEN onderdelen, uitsluitend komplete units. Dokumentatie is en zal niet worden verstrekt, pech dus met de HE serie voor de hobbyisten voorlopig de eerstkomende jaren. En ja, ook nog, trekkertrek tractoren (meest bejaarde motoren die super getuned zijn) hebben geen motormanagement/ECU aan boord, dus kun je er niets mee. Ook het technisch reglement staat dit bij praktisch alle organisaties niet toe.
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Aart stelt zich voor, wat dat ook voorstelt 17 feb 2010 08:52 #9899

Haha, idd Johan heeft vaak goede ideeën die alles behalve doorsnee zijn :S ;)

Qua VNT beleid is het bij Holset dus niks beter als bij Garrett.
Beetje jammer dat er geen onderdelen te krijgen zijn..
Zul je toch zelf wat moeten bedenken Albert :laugh:

Johan
To much horsepower is never enough.
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Aart stelt zich voor, wat dat ook voorstelt 17 feb 2010 18:21 #9918

  • appie
  • appie's Avatar
  • Afwezig
  • Junior Tuner
  • Berichten: 233
wordt aan gewerkt...... :dry:
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Aart stelt zich voor, wat dat ook voorstelt 17 feb 2010 19:53 #9926

  • Anne
  • Anne's Avatar
  • Afwezig
  • Expert Tuner
  • van mijn vrouw mag ik zeggen dat ik de baas ben
  • Berichten: 1392
van harte welkom hier!

al snap ik 50% van de info hierboven gegeven niet ben ik wel van mening dat we hier vereerd mogen zijn met een member met zo'n achtergrond. :blush:
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.

Re: Aart stelt zich voor, wat dat ook voorstelt 17 feb 2010 20:19 #9935

  • struikie
  • struikie's Avatar
  • Afwezig
  • Gold Tuner
  • VVT powered
  • Berichten: 3073
Anne schrijft:
van harte welkom hier!

al snap ik 50% van de info hierboven gegeven niet ben ik wel van mening dat we hier vereerd mogen zijn met een member met zo'n achtergrond. :blush:

valt me nog mee dat je tot 50% komt :P :blush: :kiss:


JW
| 2005 Audi A4 B7 Avant | Pro-line | 2.0TDI 16V BLB | 260.000 km | FMIC | GTB2056VZK | VVT tuned | ???pk ???Nm |
De beheerder heeft publieke schrijftoegang uitgeschakeld.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Moderators: Maurice, Leander
Time to create page: 0.627 seconds